-
Skuggbild 1993
Skuggbild från 1992 var Eva Ingemarssons första längre solokoreografi. Hon fortsatte här att utveckla sitt intresse för att använda skiftande material i dans och scenografi, en strävan som skulle bli än tydligare i hennes senare verk. I Skuggbild utgörs dansgolvet...
Read more →
-
Mein Ego
Mein Ego, soloföreställning från 1996. Koreografi Eva Ingemarsson Turné till Kina 2001, dans Åsa Thegerström. Musik Einsturtzende Neubauten....
Read more →
-
Intervju med Eva Ingemarsson
Inblick/Återblick Inblick i en koreografs dansdokumentära idévärld En inblick i Eva Ingemarssons koreografiska idévärld. Under arton år skapas elva helaftonsverk i tydliga och utmejslade scenografiska rum. En multimedial blandning av dans, koreografi, intervjuer och liveberättande, film, foto och musik. I...
Read more →
-
Luftkub/Concrete
Luftkub/Concrete Eva Ingemarsson & Lena Birgitsdotter På Atalante 19, 20, 21 januari 2018 En soloföreställning med smyckekonst och en utställning. Två olika konstformer, smyckekonst och dans. Koreografen Eva Ingemarsson och smyckekonstnären Lena Birgitsdotter har under flera år sökt ett formuttryck...
Read more →
-
Mirror in the Mirror
Mirror in the Mirror är tredje och sista delen i Spegeltrilogin. Det är en fristående fortsättning på Spegeln-Kairos (2013) och Zerkalo (2015). Mirror in the Mirror är tredje och sista delen i Spegeltrilogin. Det är en fristående fortsättning på...
Read more →
-
Kulturnatta invigning 1996
Koreografi för klättrare på Konstmuseets fasad, Götaplatsen i Göteborg....
Read more →
-
Ata-Ata 1987
Ata-Ata, en skadad video från 1987 blir ett bildmaterial som i dag bryter mot det digitalt perfekta....
Read more →
-
ALTEREGO
Alterego, performed 2004 From a small village in the north of Holland, a village so small that it barely appears on the map, comes Janni. Now she is here, right before us. In the company of self-images and stories –...
Read more →
-
Zerkalo trailer
In Zerkalo the audience meets a scenographic forest built by three-meter long aluminum tubes and human large mirrors. “Go into the fog, turn around, look back. Stand still, disappear away.” These are some instructions from the choreographer during the work...
Read more →
-
Zerkalo
Zerkalo – First Night September 8th, 2015. Performed at Atalante 8th to 25th September. The room is filled with uniform metallic objects and there is a rain of shiny pipes. Five large mirrors and fifty aluminium pipes fill the room in the...
Read more →
-
EIDAP filmtrailers 1999-2015
Eva Ingemarsson is a central part of the swedish dance scene. 1998 she started Eva Ingemarsson Dance Production. Here she works with different combinations of artists, dancers, composers and visual artists. As a way to explore and deepen scenic expressions...
Read more →
-
Depurazione, trailer
The solo Depurazione, which means purification, got its name from the musical composition with the same name. The choreography is influenced by both the music and the room in which it moves. This is where the dance and its space...
Read more →
-
Zerkalo
Zerkalo Five dancers, 12 large mirrors and 60 aluminum pipe. The physical movement and the movement compositions meets a world of sounds, light illusions, a sculpture of pipes. The room fills with sixty uniform metallic objects and the emergence of...
Read more →
-
Spegeln – Kairos (2013)
I Spegeln fördjupar Eva Ingemarsson den arbetsmetod hon utvecklat där dokumentära intervjuer fungerar som en integrerad del av hennes skapande. Vad händer i mötet mellan våra yttre och inre världar? Hur påverkas vi av speglingen av oss själva? Hur upplever...
Read more →
-
Depurazione (2012)
Danssolot Depurazione, som betyder rening, har fått sitt namn efter musiken med samma namn. Fredrik Hagstedt skrev musiken år 2002 och den spelas av violinduon Duo Gelland. Koreografin påverkas av både musiken och det rum den rör sig i. Här formas...
Read more →
-
Systrar – Tesoro III (2011)
Urpremiär 14 september 2011 på Atalante, Göteborg Systrar, sista delen i Tesoro-trilogin, är en fristående fortsättning på Defensa 2009 och Tesoro 2007. I föreställningen får vi möta dansarna Anna Westberg och Siri Persson och deras systrar genom generationer, i filmade...
Read more →
-
White dance (2011)
Experimenterande med olika material, filmteknik, exponering, avstånd m.m. för att komma åt en slags dimmighet eller utbrändhet, en effekt för att avspegla en annan tid, plats, eller ett annat medvetande. Detta experimenterande var förberedelser inför arbetet med föreställningen Systrar –...
Read more →
-
Defensa – Tesoro II (2009)
Urpremiär 22 september 2009, Göteborg Ett dansverk av koreograf Eva Ingemarsson för tre dansare, ingår i “Tesoro-trilogin” som startade 2007 med föreställningen Tesoro. Defensa – Tesoro II har ett övergripande tema om försvar, mentala och kroppsliga. Försvara sig själv, sina...
Read more →
-
Tesoro (2007)
Premiär 12 september 2007, Göteborg Efter tio år står Eva Ingemarsson åter på scen i egen koreografi. Nu i ett nära samarbete med regissören Victoria Brattström. Namnet Tesoro betyder skatt, klenod och anspelar på fragmentariska berättelser och minnenas rikedom som...
Read more →
-
XpositionREVERSE (2006)
Eva Ingemarsson Dansproduktion, Göteborg och Kassandra Production, Århus intog Scenarkivets kontor på Framgången 203 där de möttes i ett samarbetsprojekt över nätet vilket förvandlade redaktörernas skrivbord till dansgolv och det administrativa rummet till scen. I en livestreamad interdisciplinär kammarperformance om...
Read more →
-
Go to hell or leave in peace (2005)
En dansdokumentär om manlighet, fadersarv & uppbrott. Att vara son till sin pappa. Att spela rollen som man. Att bryta sig loss… Utifrån egna erfarenheter rör sig tre män i olika åldrar bland frågor om manlighet, fadersarv och uppbrott i sitt...
Read more →
-
Alterego (2004)
Från en liten by i norra Holland, så liten att den knappt syns på kartan, kommer Janni. Hon bor inte där längre, hon har skapat sig ett annat liv i ett nytt land. På scenen, speglade under hennes fötter och...
Read more →
-
Mellan dag och natt (2003)
I Mellan dag och natt fortsätter Eva Ingemarsson det multimediala berättande i dans och bild som hon tidigare utvecklat i framför allt The frozen ones och Månens fyra ansikten. Liksom tidigare samarbetar hon med kompositören och filmaren Niklas Rydén. Föreställningen...
Read more →
-
Månens fyra ansikten (2001)
I Månens fyra ansikten fortsätter Eva Ingemarsson den dokumentära inriktning som påbörjades 1999 med The Frozen Ones. Ur programtexten: “Vad händer när den annars så anonyme dansaren träder fram och berättar om sig själv? Vad händer när tydliga brottytor...
Read more →
-
The frozen ones (1999)
The frozen ones är den första i en serie föreställningar där Eva Ingemarsson samtidigt arbetar konstnärligt och dokumentärt med dansen och dansarna. Koreografin samspelar med videoprojektioner där de två dansarna berättar om sig själva och sina liv. Samtidigt som de...
Read more →
-
Gardenparty (1998)
Under repetitionsarbetet av Ingemarssons koreografi Fotografen april 1997 var konstnären Tomas Ferm närvarande vid ett tillfälle. Denna närvaro resulterade, ett år och många samtal senare, i en dansföreställning som tog sin utgångspunkt i fem av Ferms skulpturer ur serien ABARTO....
Read more →
-
Bakom glas (1998)
Dansinstallationen Bakom glas skapades enkom för en utställningsserie på Galleri 54 där kreatörer från andra områden än de sköna konsterna bjöds in att fritt använda den minsta kammaren i galleriet. Under 4 timmar rörde sig koreografen Eva Ingemarsson bakom och...
Read more →
-
Fotografen (1997)
Med Fotografen inledde Eva Ingemarsson det arbete med att integrera fotografi, projiceringar, dans och dansare som hon sedan har vidareutvecklat i många föreställningar därefter. Genom att placera två fotografer på scen under föreställningen i jakt på nya bildvinklar, ville...
Read more →
-
Vita läppar (1995)
“Eva Ingemarssons Vita läppar är en koreografi för två kvinnliga och en manlig dansare. Kvinnorna finns till för varandra i en slags syskontillvaro. Mannen finns till i sin frånvaro. De delar speglar. Han simmar i ett hav av vykort. (Ur...
Read more →
-
High heel´s (1994)
Eva Ingemarssons High heel´s är ett solo som framförts separat i olika sammanhang, men som också ingick i helaftonsföreställningen Ytspänning som spelades på Atalante hösten 1995. Stycket framfördes av koreografen själv. Iförd långklänning på höga klackar dansade hon kvinnan som...
Read more →
-
I ett vitt intet (1994)
“Eva Ingemarssons I ett vitt intet är ett solo för en manlig dansare som rör sig i ett rum av extremt starkt ljus med väggar och golv av reflekterande plåt. Där är mannen på vakt, blickande utåt. Där finns rädslan...
Read more →
-
Bröllopsnatten (1994)
Premiär 21 oktober 1994, Göteborg I Bröllopsnatten utgår Eva Ingemarsson från det mest traditionella rörelsetemat, mötet mellan man och kvinna. Det traditionella temat möter ett närmast surrealistiskt överdrivet film- och teatertema: paret på bröllopet. Den smått vansinniga stämningen i föreställningen...
Read more →
-
Hemligheter (1994)
En föreställning för barn mellan 4 och 8 år av Eva Ingemarsson och Niklas Rydén. Hemligheter spelades huvudsakligen på daghem och förskolor i Göteborgsområdet, men ett antal föreställningar sattes även upp på Atalante. Hemligheter kretsade runt dans, ett dragspel och...
Read more →
-
11 Solon av 10 Göteborgskoreografer (1993)
Det fina med solon är att de skänker dansen ett starkt koncentrat av universella egenheter och individualistisk allmängiltighet doppat i ett (ofta) starkt personligt uttryck. 11 Solon av 10 göteborgskoreografer var en helkväll som bjöd på tvära kast mellan ren...
Read more →
-
Skuggbild (1992)
Skuggbild var Eva Ingemarssons första längre solokoreografi. Hon fortsatte här att utveckla sitt intresse för att använda skiftande material i dans och scenografi, en strävan som skulle bli än tydligare i hennes senare verk. I Skuggbild utgörs dansgolvet av ett...
Read more →
-
Nueva York (1992)
I Nueva York läser författaren Jan Norming sina egna texter; anteckningar om en vandring till fots genom Garcia Lorcas bildvärld och ett vintrigt New York, beledsagad av Johan Borgströms levande saxofon och dansarnas rörelser. Nueva York är resultatet av ett...
Read more →
-
Objudna gäster (1992)
Objudna gäster är ett lekfullt och omväxlande stycke för fyra dansare och en pianist. Föreställningen börjar i foajén och dansarna tar med publiken in i salongen. Iklädda röda tangokjolar stiger några av dem under föreställningen upp på trappor medan...
Read more →
-
Lycke Liten (1991)
Lycke Liten ingick tillsammans med Rävarnas bröllopsnatt i Eva Ingemarssons helaftonsföreställning Två Vägar. Ur programtexten: “Lycke Liten är ett finstämt, nästan nynnande stycke dans. Två dansare befinner sig på var sin halva av scenen. De går aldrig över i den...
Read more →
-
Rävarnas bröllopsdans (1991)
Rävarnas bröllopsdans ingick tillsammans med Lycke Liten i Eva Ingemarssons helaftonsföreställning Två Vägar. Ur programtexten: “Fyra dansare som befinner sig i någon slags illusorisk skogsmiljö. De finns för varandra både formmässigt och rörelsemässigt. Tillfälliga relationer skymtar förbi och allt...
Read more →
-
Passage (1989)
Temat i Eva Ingemarssons föreställning Passage kretsar runt grupptillhörighet kontra individualitet, det ständigt hotande utanförskapet, att hålla sig kvar i cirkeln, att åka ut, mobbas ut. Föreställningen är också ett formexperiment där fem telefonstolpar mot ett blankpolerat parkettgolv utgör...
Read more →
-
Hemliga dagar (1988)
Eva Ingemarssons andra egna koreografi hette Hemliga dagar och var ett samarbete med tonsättaren Carl-Axel Hall. Det stora rummet där man ser allt vimlar av mindre rum, fulla av fantasier och hemligheter. De symboliseras av garderober – garderober som symbol...
Read more →
-
Allting rasar inför en naken skuldra (1987)
Premiär 26 februari 1987, Göteborg Allting rasar inför naken skuldra är en spektakulär föreställning så tillvida att den utspelar sig i 22 ton vättersand som blåstes in i det nya scenrummet. Över sanden reser sig betongstöttor av varierande höjd i en...
Read more →
-
Ata-Ata (1987)
Ata-Ata hörde till Eva Ingemarssons första egna koreografier och uppfördes under en fridansfestival som dansgruppen Rubicon ordnade på hemmascenen Atalante hösten 1987. Föreställningen hör därmed till en av de första Rubicon gjorde på scenen, som hade öppnat i februari samma...
Read more →
-
Bro till bro (1987)
Bro till bro var den dittills mest spektakulära uppsättningen inom dansgruppen Rubicons mångåriga projekt Stadens Dansare. Den genomfördes med hjälp av bortåt 25 dansare som rörde sig över broarna eller satt på flottar i Stora Hamnkanalen mitt i Göteborg. En...
Read more →
-
Sand mellan tårna (1987)
Sand mellan tårna var en omarbetning för barn av Allting rasar inför en naken skuldra, den första Rubiconföreställning som sattes upp på Atalante i februari 1987. Liksom originalföreställningen spelades Sand mellan tårna på (och i) den sand som under det...
Read more →